Czym jest integracja sensoryczna?
To proces, w przebiegu którego człowiek za pośrednictwem zmysłów odbiera różne bodźce z otoczenia, a także z własnego ciała. Następnie w mózgu zachodzi przetwarzanie informacji – wybieranie tych istotnych, łączenie ich i uzupełnianie, zestawianie z posiadaną wiedzą i umiejętnościami. Tak uporządkowane wrażenia służą następnie ich wykorzystaniu w praktyce poprzez konkretne działanie.
Terapia zaburzeń Integracji Sensorycznej polega na odpowiedniej formie stymulacji układu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego.
Metoda skierowana jest głównie dla dzieci z trudnościami w zakresie:
- równowagi,
- koordynacji,
- zgrabności ruchów,
- umiejętności naśladowania
- powtarzania sekwencji ruchowych.
W terapii biorą udział również dzieci:
- lękowe,
- wycofane,
- nadwrażliwe na wybrane bodźce sensoryczne,
- z osłabioną sprawnością manualną,
- nadpobudliwe psycho-motorycznie.
Na zaburzenia integracji sensorycznej szczególnie wrażliwe są dzieci z określonych grup.
Często rozpoznaje się je u dzieci z:
- niepełnosprawnością intelektualną i/lub ruchową,
- zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- nadpobudliwością ruchową,
- dziecięcym porażeniem mózgowym,
- zespołem Downa,
- innymi specyficznymi chorobami genetycznymi czy zaburzeniami rozwoju.
Zajęcia odbywają się z certyfikowanym fizjoterapeutą.